Wat beoefen jij deze week?

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Klaas Stuive
    Deelnemer

Wie doet er gratis via zoom mee met de 3 masterclasses. 13 september: Yoga als filosofie, 11 oktober: Yoga als therapie, 8 november Yoga als wetenschap. Zie agenda.

Klaas Stuive
    Deelnemer

Het is verstandig om na de cobra houding de kind houding toe te passen om de onderrug te ontspannen. Therapeutisch heeft deze houding ook positieve effecten op keel, hart en longen.

Klaas Stuive
    Deelnemer

Beste leden,
    Ik heb een artikel geschreven over ‘De hedendaagse betekenis van klassieke Yoga”, waarin ik ook het belang aangeef om de klassieke yoga te blijven verbinden met de oorspronkelijke Hathā Yoga, die we kunnen terugvinden in de Hathā Yoga Pradipika, Gheranda Samhita, Goraksa Samhita en de Siva Samhita. Dat zijn klassieke werken uit de 10de-14de eeuw na Chr. Ter vergelijking heb ik een 8-tal kenmerken uit de klassieke yoga en uit de hathā yoga naast elkaar gezet. Als je dat bestudeert dan zie je de samenhang en en de transformatie tussen beide oorspronkelijke yogavormen. Binnenkort staat dat artikel op de kennisbank.

Klaas Stuive
    Deelnemer

Beste leden,
    Ik kan melden dat een artikel over “De Yoga van Johannes de Doper” in volgende editie van de Tijdschrift van Yoga wordt geplaatst. In dat artikel wordt de mystieke betekenis van boekenrol, de zeven zegels, de vrouw en de draak en het lam ontknoopt in het licht van de klassieke Yoga. Het lezen en bestuderen ook van de Yoga van Jezus is buitengewoon boeiend, omdat duidelijk blijkt dat er een universele waarheid achter de Upanisads, Bijbel, Koran e.d. steekt als we met een yogabril op de geest achter het woord ontdekken. Overigens staat het artikel over “De Yoga van Jezus” op de site van de Academie Raja Yoga Nederland.

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.